Podnoží dvou aktuálně snesených soch na 7. a 10 pilíři Karlova mostu projde stavebně-technickým průzkumem. Cílem je zjištění složení jeho výplně, o němž v současné době nejsou žádné informace. Průzkum si vyžádá zábor o rozměrech 3 x 10 metrů u každého pilíře zvlášť. Práce začínají v pondělí 2. března, jejich délka se odhaduje na jeden až dva týdny.
Budou uskutečněny dva vrty, u 10. pilíře svislý jádrový vrt o průměru 76 mm a maximální hloubce osm metrů, u 7. pilíře o stejném průměru a maximální hloubce tři metry. Ze získaného vrtného jádra bude vyhodnocen technický stav a kvalita materiálu výplně polopilířů a na základě laboratorních zkoušek budou stanoveny základní materiálové charakteristiky, zejména pevnostní.
Všechny činnosti budou prováděny plně v souladu s historickým a kulturním významem Karlova mostu.
Závěrečná zpráva bude obsahovat podrobnou dokumentaci a fotodokumentaci všech průzkumných prací, popis materiálů podnoží pod sochami zjištěných v jednotlivých vrtech, jejich technický stav, vlhkostní poměry a materiálové charakteristiky. Odvrtaný materiál bude po vyhodnocení navrácen zpět do vývrtu.
Průzkum je prováděn za dohledu odboru památkové péče Magistrátu hl. m. Prahy a Národního památkového ústavu společností PUDIS, a.s., ve spolupráci s týmem odborníků ČVUT v Praze a Sdružením výtvarníku Karlova mostu. Celkové náklady včetně vyhodnocení odebraných vzorků činí 341 580,- Kč bez DPH.
Zdroj: Magistrát hl. města Prahy
Z historie Karlova mostu
Roku 1883 byly do Karlova mostu zapuštěny koleje a přes most začala jezdit „koňka“ neboli „koněspřežka“ – tramvaj, tažená koňmi. V roce 1905 byl provoz koněspřežky přerušen a po mostě začala jezdit podle plánu Františka Křižíka tramvaj elektrická. Aby nebyl pokažen vzhled mostu, byly dráty vloženy do mostovky. Už v roce 1908 byl ale provoz tramvají na Karlově mostě přerušen, protože most začalo toto zatížení ohrožovat. Po mostě začaly jezdit autobusy, ale ty také mostu nesvědčily a tak byl následující rok jejich provoz ukončen až do roku 1932. V roce 1962 byl Karlův most prohlášen Národní kulturní památkou a v roce 1965 byl úplně zrušen automobilový provoz na Karlově mostě .
Seznam soch, řazeno od Staroměstské mostecké věže
Levá strana:
Sousoší sv. Ivona
Sousoší sv. Barbory, sv. Markéty a sv. Alžběty
Sousoší Piety
Socha sv. Josefa
Sousoší sv. Františka Xaveria
Socha sv. Kryštofa
Sousoší sv. Františka Borgiáše
Socha sv. Ludmily
Sousoší sv. Františka Serafínského
Sousoší sv. Vincence Ferrarského a sv. Prokopa
Socha sv. Mikuláše Tolentinského
Sousoší sv. Luitgardy
Socha sv. Vojtěcha
Sousoší sv. Jana z Mathy, sv. Felixe z Valois a sv. Ivana
Socha sv. Václava
Pravá strana:
Sousoší sv. Bernarda
Sousoší sv. Tomáše Akvinského a sv. Dominika
Sousoší sv. Kříže
Skupina sv. Anny
Sousoší sv. Cyrila a Methoda
Socha sv. Jana Křtitele
Sousoší sv. Norberta, Václava a Zikmunda
Socha sv. Jana Nepomuckého
Socha sv. Antonína Paduánského
Socha sv. Judy Tadeáše
Socha sv. Augustina
Socha sv. Kajetána, zakladatele řádu Theatinů
Socha sv. Filipa Benicia
Socha sv. Víta
Sousoší sv. Kosmy a Damiána
Od počátku 20. století je pozvolna most osazován kopiemi soch. Snesené originály soch a sousoší z Karlova mostu jsou dnes uloženy hlavně v Lapidáriu na pražském Výstavišti a v sálu Gorlice na Vyšehradě.
Zdroj: Praha.cz
Foto: Pavel Průcha
(zem)
|